Морският транспорт страда от спада в световната търговия | 15.02.2016 00:00 | Капитал Daily | стр. 21

Свръхкапацитетът в сектора още тежи върху резултатите на превозвачите
Преди малко повече от година морските транспортни компании, превозващи всичко
- от мебели до електроника
- през световните океани, очакваха период на растящо търсене на услугите си. Ситуацията обаче не се разви точно така и сега те продължават да страдат, отбелязва Bloomberg.
Лоша прогноза
В края на 2014 г. водещият доставчик на услуги по корабни превози в света
- Clarkson, прогнозира, че обемът на морската търговия, измерван в 20-футови-те стоманени контейнери на сектора, ще се повиши със 7% до 182.1 млн. броя, което би било най-високият темп на нарастване за последните четири години. Реалното увеличение се оказа в най-добрия случай наполовина по-ниско на фона на отслабващия световен растеж, отчитат от най-големия световен корабен брокер. А тъй като междувременно капацитетът на флота се увеличава, цените за корабните превози рязко намаляват.
„Точно в момента е трудно
да се види светлина", коментира Каспер Блом, анализатор от скандинавската финансова група ABG Sundal Collier Holding, базиран в Копенхаген. „Въпреки че обърнахме календара на 2016 г., проблемът със свръхкапаци-тета все още е налице и просто не изчезва", допълва той.
Слабо начало
През януари секторът записа най-лошото начало
на годината от три години насам. Възвращаемостта от плавателните средства е била едва 5957 долара средно на ден, отчитат от Clarkson. За сравнение, средна стойност през периода 2010 - 2014 г. е била 7712 долара на ден, отбелязва Bloomberg.Много от най-натоварените морски пътища за превоз на контейнери в света са засегнати от забавянето
на развиващите се пазари и от слабия растеж в Европа. През миналата година икономиката на Китай отчете увеличение с 6.9%, което беше най-слабият й резултат от 1990 г. насам. Прогнозираният за Европа растеж от 1.5% през 2015 г. ще е сред най-ниските в глобален мащаб. Отслабването на растежа в Азия и Европа означава по-малко експорт по търговските пътища между двата континента, които са един от най-важните източници на търсене в сектора. Същевременно очакванията за развиващите се пазари също не предвиждат те скоро да се съживят, което в съчетание с високото предлагане на услуги за превоз означава, че ситуацията може да не се промени и през тази година, смята Блом.Натискът за възвращаемост от корабните контейнери се усеща от някои от най-големите компании в сектора. Датският конгломерат АР M0ller-Maersk отчете 84% срив в печалбата си за 2015 г., след като дейността на контейнерното му подразделение беше притисната от свръхпред-лагането на кораби. Резултатите на други оператори на контейнерни линии, сред които Evergreen Marine Corp., Mitsui O.S.K. Lines и Orient Overseas International, вероятно ще покажат ефекта от същите пазарни условия, прогнозират анализаторите от Bloomberg Intelligence Лий Класкоу и Тейлън Къстър.

Виж
Виж цяла страница