Автобус, това звучи куул | 16.03.2018 00:00 | Капитал | стр. 44
Калина ГОРАНОВА
Зеленият автобусен гигант FlixBus започва превози от София.
Моделът на германския start-up комбинира работа с подизпълнители и удобна онлайн платформа за билети.
Отскоро компанията навлиза и в жп превозите, като ще бъде конкуренция на Deutsche Bahn.
"Допреди пет години вЕвропа пътуването с автобус беше за хората с по-ниски доходи и не беше избор, който правиш, ако не ти се налага. Това, което успяхме да постигнем, е, че автобусите станаха готини."
Изказването е на Андре Швамлейн, един от създателите на автобусния гигант FlixBus, който започна превози и от София. Зелените транспортни средства под бранда на компанията от пет години кръстосват стария континент, като привличат все повече и повече фенове. Това компанията успя да постигне във време, в което всички мислеха, че бъдещето е за ниско-тарифните въздушни превозвачи, а автобусите ще стават все повече спомен от миналото. Компанията обаче успя да преобърне хода на историята, работейки като хибрид между платформи като Uber и Airbnb и класическите автобусни компании.
Нискотарифният модел на компанията явно е успешен, като тя се превърна в един от силните конкуренти на бързите, но скъпи железници на Стария континент.
"Настоящите тенденции показват растеж на автобусния пазар", каза Лаело Арани, регионален управляващ директор на FlixBus. Арани вижда автобусите като конкурентоспособни при превозите на средни разстояния, при които, като се прибави дългото чакане по летищата, времето за пътуване с автобус не е много по-голямо. Друг плюс на компанията са множеството връзки, които предлага в Европа, и допълващата роля, която автобусните превози могат да имат след пътуванията по въздух.
Наскоро FlixBus обяви, че вли-за и в София. Първите линии до Будапеща, Виена и Букурещ ще бъдат открити на 22 март и това ще позволи на българските пътници да имат връзка с голямата мрежа на компанията.
А по нея са пътували 40 млн. пътници през 2017 г. и общо над 100 млн. души от създава нето на компанията, като те растат с по 10 млн. през по" следните години. Към момента транспортната компания предлага превози до над 1400 дестинации в 27 държави, като държи 90% от пазара на превози на пътници на дълги разстояния в Германия. През таЗи пролет компанията трябва да Започне услуга и отвъд океана - в Калифорния, а отскоро развива и превози по жп релсите в Европа.
Автобуси без автобуси
FlixBus започва да развива транспортната си услуга през 201з г. в Мюнхен, Германия. Start-up идеята се оформя няколко години по-рано от трима партньори - Йохен Енгерт, Андре Швамлейн и Даниел Краус. Обмислят се всякакви варианти за бизнес - едно от условията е бизнесът да не е само в технологичен, а да създаде реален продукт.
В този момент пазарът на автобусни превози на дълги разстояния в Германия се либерализира и тримата партньори виждат в това възможност с помощта на технологиите да се създаде нов подход в сектора
Едно от най-важните решения за партньорите е какви да са автобусите - под наем, на лизинг или да се работи с партньори. Спират се на последната опция, като голям брой малки автобусни компании започват да се включват към мрежата на FlixBus и да ребрандират в разпознаваемото зелено автобусите си.
През 2015 г. компанията се слива с другия голям start-up играч в сектора от Берлин -MeinFernbus. Международната експанзия започва, като развитието следва либерализацията на пазарите за автобусни превози.
Сега броят на партньори-те по места е общо 250, като сред тях са Volanbusz, Alis Grup и Eurolines Romania, а офисите на компанията в ЕВропа са 14. През 2016 г. компанията придобива бизнеса на големия английски играч Megabus Europe от StageCoach Group, като последната продължава да извършва превозите като подизпълнител.
За хипстъри и инвеститори
За разлика от платформата за таксиметрови превози Uber FlixBus разполага с лиценз За превозваческа дейност, обясняват от дружеството. Приходите, печалбите и отговорностите между участниците в бизнеса са поделени. Автобусните компании отговарят за самото извършване на услугата, a FlixBus за планирането на маршрутите, технологичните нововъведения, маркетинга и продажбите.
Основната маркетингова стратегия на компанията е да се промотира "онлайн преживяването" при резервацията на автобусни билети – през сайта на компанията или през арр, като компанията става атрактивна за младото поколение, свикнало с бързите покупки. Не се изисква разпечатка на билети, достатъчен е само баркодът, свален на телефона. Предлага wi-fi и контакти на борда на автобуса, GPS идентифициране на превозните средства, модерни автобуси и тоалетна на борда
Компанията до момента залага в по-голяма степен на разрастването, отколкото на печалбите, като размахът дотук е възможен благодарение и на силния гръб от инвеститори, сред които са General Atlantic, Silver Lake, Holtzbrinck Ventures и Daimler.
FlixBAak
След преобръщането на пазара на автобусни превози компанията се насочи и към една още по-консервативна и монополизирана сфера - железопътните превози, където директно ще се конкурира с германските железници. В началото на март тя обяви две жп линии -от Хамбург до Кьолн и между Щутгарт и Берлин, като нейни партньори са чешкият жп оператор Leo Express и германската BahnTouristikExpress.
Опит за конкуренция на Deutsche Bahn първо праВи базираният в Берлин независим жп превозвач Locomore. Компанията се контролираше от Дерек Ладевиг. Тя влиза на пазара в края на 2016 г., като пуска лоукост влак по линията Берлин - Щутгарт. Начинанието обаче се оказва трудно и през пролетта на миналата година компанията фалира.
През август 2017 г. планът се възражда с нови сили с помощта на FlixBus и чешкия жп оператор Leo Express. Двете обединяват сили, за да възстановят услугата. Втората извършва изпълнението на услугата, а първата се заема с продажбите, като билетите за влака се продават на сайта на FlixBus и започват от цена от 9.9 евро.
Locomore не беше първата жп компания, която през по" следните години се провали на пазара на пътническите жп превози в Германия. Първата, която оспори монопола на DB, беше френската Interconnex. Последва и неуспехът на Vogtlandexpress, една от малкото частни компании.
Или ако FlixBus успее да направи пробив на този труден транспортен пазар, това би било истинска нова транспортна революция.
***
Зеленият гигант в България
FlixBus обяви, че първите линии от София до Будапеща, Виена и Букурещ ще бъдат открити на 22 март и това ще позволи на българските пътници да имат Връзка с голямата мрежа на компанията. На българския пазар партньор на компанията е Florentia Bus. Компанията е на пазара от 20 години и разполага с аВтопарк от 45 автобуса, работи по международни линии от София. Тя ще изпълнява превозите на FlixBus към Виена. Билетите вече са в продажба на сайта на компанията и мобилното й приложение. Цената на еднопосочното пътуване между София и Букурещ е 2з.90 лв., между София и Будапеща - з7.90 лв., а до Виена билетът е 76.90 лв.