Петя Петрова: Пътниците не са достатъчно активни в търсене на обезщетения | 23.02.2016 00:00 | БНР | ч. 10:00

В сравнение с европейската практика българското онлайн и медийно пространство информацията за правата ни като пътници с въздушен транспорт и възможни обезщетения постъпва по-бавно и не се актуализира своевременно. Това сравнение направи в предаването „Преди всички“ юристът на една от авиокомпаниите Петя Петрова.
За 2014-та година по-малко от 5 % от пътниците са предявили претенции, а сравнително малка част от тези претенции биват удовлетворени, сочи статистиката. За отменени полети, констатирани закъснения от три и повече часа и отказан достъп до летателното средство пътниците са имали право на полагаеми обезщетения за над 700 млн. евро, дължими от въздушните превозвачи. Изчисленията обаче показват, че са изплатени само около 200 млн. евро.
За хората е непонятен е реалният път, по който могат да претендират правото си на обезщетение, а той не е сложен, отбеляза Петя Петрова и допълни, че и активността на пътниците в европейски мащаб не е толкова голяма.
Еврорегламентът, който урежда възможността за предявяване на искове за обезщетения в рамките на ЕС е от 2004 г.
И при нискотарифните авиокомпании правото на обезщетение е валидно, подчерта юристът. Нискотарифните полети не са основание за отказ за изплащане на обезщетение, уточни Петя Петрова.
Става дума за полети, които започват от летище в рамките на ЕС или излитат от трета страна с крайна точка летище в Евросъюза и се изпълняват от въздушен превозвач, регистриран в държава от ЕС, поясни още тя.
Първата стъпка към претендиране на обезщетение е пътникът да попълни наличните и онлайн бланки за жалба към съответния въздушен превозвач. С колкото повече документи разполага пътникът, толкова по-добре може да обоснове своята жалба. Дори с жалба в свободен текст пътникът може да се обърне към авиокомпанията, която го е ощетила, обясни Петя Петрова и добави, че обезщетение може да се търси още по съдебен път или чрез посредници.
Размерът на обезщетенията е строго регламентиран в тарифа, която отчита разстоянието на полета. Процедурата по получаване на становище по жалбата отнема между 6 и 8 седмици.