55 години от въвеждането на първия електровоз | 24.02.2016 00:00 | Марица Изток | стр. 4
УПРАВЛЕНИЕТО НА ВЛАКА Е КАТО КАРАНЕТО НА КОЛЕЛО, СПОДЕЛЯ РУМЕН РУСЕВ
Да обичаш работата си е привилегия и благословия, с която малко хора могат да се похвалят. Сред този малък процент е Румен Русев, ръководител на участък "Жп транспорт" в рудник "Трояново 1", който работи това, което иска. Той заедно със своя екип на 19 февруари ще отбележат 55 години от въвеждането в експлоатация на първия електрически локомотив. "Датата на самия пуск е 8 юни 1961 година, но ние избрахме сега да отпразнуваме достойния юбилей на Старозагорските минерални бани. На него ще поканим наши колеги ветерани, сред които е и 83-годишният Йордан Станчев, който е управлявал първия електровоз в деня на пуска", коментира за самата организация Румен Русев.
По неговите думи рецепта за каране на влак няма. Това е много динамична, отговорна
и престижна дейност. "Управлението на машината е като карането на колело. Никога не се забравя. И сега, когато мога, се качвам, тъй като за мен е едно от удоволствията ми", сподели още в началото Румен Русев. Той няма да забрави датата 8 октомври 1990 година, когато постъпва на работа като локомотивен машинист на гара Разделна в тогавашното "Предприятие за технологичен жп транспорт". "Започнах като ел.машинист. Преминал съм курсове и обучение за дизелови локомотиви серия 55-00 и 06-00. До края на 2000-а се трудих като машинист, след което преминах в дизелово депо, а в последствие бях назначен на поста "началник експлоатация", допълва спомените си Русев. Вече шеста година заема длъжността на ръководител на участъка.
Роден е в София, но живее в Обручище. Средното си образование получава в тогавашния радневски Техникум по механизация и автоматизация на открити рудници "Инж. Иван Бънзаров" (ТМАОР) по специалността "Ремонт и експлоатация на ел. локомотиви". По-късно завършва Висшето транспортно училище "Тодор Каблешков". С бакалавърска и магистърска степен се сдобива по специалността "Транспортна техника и технологии" към Техническия университет в Русе, а после получава диплом и за"Технология и управление на транспорта".
"Винаги съм работил с удоволствие - заяви пред медията ни Русев, и трябва да ви кажа, че си личи. Всеки от общо 463 души, които са към участъка, си знаят ангажиментите и задълженията, защото една малка грешка може да доведе до голяма авария. Професиите и длъжностите са разнородни и всеки има своето място и значение в цикъла на работа. Разбира се, като във всяка дейност има и инфарктни ситуации, но тогава на помощ идва работата в екип".
Ежедневната им трудова дейност е свързана да извозват добитите въглища, а ел. локомотивите са основната тягова единица. Моделът EL-2 е промишлен локомотив, създаден в заводите "Ханс Баймлер" в град Хенингсдорф, намиращ се на територията на бившата ГДР (Германска демократична република). 'Този вид производство реализира голяма теглителна сила и е изключително надежден за работа в руднични условия. Има малък радиус на вписване на кривата, което е предимство. Разбира се, във всяка следваща доставка на модела има подобрения", споделя още началникът.
В момента рудник 'Трояново 1" разполага с 21 локомотива. Средно на дежурство преминават по 30 влакови композиции, които доставят суровината към "AES Гълъбово" и по 8-9 към "БРИКЕЛ". Експлоатацията на мишините трябва да е на необходимото ниво, както и ремонтната дейност. От тях има такива, които са в планов или основен ремонт или ремонт по необходимост, от което зависи надеждността на транспортното средство. "Приета е планово-предупредителна система за ремонт, при която на машините при определени километри или работни дни им се извършва планов ремонт. Тук задължително се провеждат ремонтно-ревизионни операции", пояснява още Русев.
Със задоволство сподели идеята около възстановяването на 34-годишен макет на електровоз, подарен навремето от възпитаници на ТМАОР.
"Инж. Косьо Косев, началник на ремонтното звено "Ел.локомотивно депо" прие идеята, с която изкарахме от праха проекта и за юбилея го обновихме", каза Румен Русев.