По две катастрофи на ден с градския транспорт | 30.09.2015 00:00 | Монитор | стр. 1

50 души годишно ранени в удари с автобуси само в столицата

Жена осъди фирма за 3500 лв., не можела да лежи по гръб

По две катастрофи на ден с коли на градския транспорт стават само в столицата. Това сочи статистиката на КАТ, предоставена за „Монитор“. От данните става ясно, че за последните 5 години в София са станали 2585 сблъсъка между градските рейсове и автомобили. Най-много катастрофи са станали през 2010 г. - 562, а най-малко са регистрираните през тази година – 298.

Средно по 50 души годишно пък са пострадалите при подобни инциденти. Според цифрите при катастрофи, станали с обществения превоз от 2010 година, са загинали осем души, а 368 са били ранени. Само от началото на годината до сега 44-ма души са потърсили медицинска помощ, след като са се возили в градския транспорт в София.

„Вината за многото катастрофи е както на шофьорите и ватманите, така и на останалите водачи, които карат в бус лентите, паркират на спирките или не дават път“, обясниха от КАТ. Варна също е на едно от челните места с най-много инциденти с градския транспорт – по около 100 годишно.

***

Според цифрите при катастрофи, станали с обществения превоз от 2010 година са загинали осем души, а 368 са били ранени. Само от началото на годината до сега 44 души са потърсили медицинска помощ, след като са се возили в градския транспорт в София.

„Вината за многото катастрофи е както на шофьорите и ватманите, така и на останалите водачи, които карат в бус лентите, паркират на спирките или не дават път", обясниха от КАТ.

Заради катастрофи през миналата година са уволнени 2 шофьори на автобуси, обясниха от Столична община. 4 водачи на трамваи и тролеи също са били натирени, заради грешки. Освен това им се налагат и наказания по вътрешните правила за допуснати ПТП, допълниха от Московска 33. Всяка година общината дава по 309 848 лева за застраховки „Гражданска отговорност". Това е причината изключително рядко шофьори на коли и пешеходци си търсят правата в съда. Причината е, че за автомобилите се получават пари от застрахователя по „Гражданска отговорност", а ако има пострадал пътник, то той взема обезщетение срещу билета или картата си.

Варна също е на едно от челните места с най-много инциденти с градския транспорт - но около 100 годишно.

„Само за последните три месеца имаме около 10 катастрофи, потвърди пред „Монитор" шефът на борда на директорите на общинския превозвач „Градски транспорт" - инж. Максим Тодоров. Според документите от КАТ и протоколите от инцидентите, в повечето случаи вината е на другите участници в движението, а не на нашите шофьори на автобуси", посочи той. Последният случай с подобен инцидент беше в района на автоподлеза до Фестивалния комплекс, когато автобус по линия 20 удари неправилно паркирал лек автомобил, който маневрирал. Интересното в случая е, че жената, която карала колата се панирала, а мъжът й казал пред пътните полицаи, че той е управлявал по време на катастрофата. И в двата случая шофьорът на автобуса няма вина, но това ще стане ясно, след като приключи следствието по случая, защото имаме пострадала наша кондукторка счупено предно стъкло и изкривена врата. Всички досегашни катастрофи са почти идентични и с малки материални щети, като счупени стъкла, изкривени ламарини, одраскана боя и леки телесни контузии на пътници или кондуктори", каза още инж. Тодоров. Целият автопарк на общинската фирма „Градски транспорт" е застрахован, като с обществена поръчка е свалена максимално сумата, която фирмата плаща. Според Тодоров, това са около 25 хиляди лева, с които се покриват щетите по „Гражданска отговорност", Даско" и застраховката на пътниците. „При нас шофьорите не могат да си правят каквото искат, защото всяка кола е с вграден GPS, който следи за изпълнението на графика и скоростта на движение", коментира още шефът на „Градски транспорт" - Варна.

През май месец дружеството беше осъдено да заплати 3500 лева на жена, пострадала при пътуване в автобус на общинската фирма. Инцидентът е станал на 19 февруари миналата година. Рейсът се движел по бул. „Вл. Варненчик" в посока изхода на града. Около 15,30 часа в района на кръстовището с ул. Д\ Бенковски" шофьорът набил рязко спирачки, за да избегне катастрофа. При внезапното спиране обаче една пътничка паднала и наранила кръста си. Тя се заела да съди фирмата, като се оплаквала, че не може да лежи по гръб и да спи, 40 дни изпитвала болки и освен това била стресирана. Заради това на нея й е било присъдено 3500 лева обезщетение.

***

Пловдив само с един инцидент месечно

Ели КРУМОВА

За разлика от морската ни столица Пловдив регистрира по една катастрофа месечно, като обикновено сблъсъците са без пострадали и завършват само с огънати ламарини.

Това показа справка на „Монитор" за август и септември от сайта на полицията в Пловдив, в който за последните два месеца няма нито една информация за пътно-транспортно произшествие с кола на градския транспорт под тепетата. В същото време на 14 август катастрофа между лека кола „Тойота" и автобус по линия № 6 задръсти кръстовището на Чифте баня. Тойотата правела ляв завой, когато нацелила автобуса, който също правел ляв завой от северната страна на тунела към Съдебната палата, но от втора лента. На 28 септември рано сутринта на бул. „Васил Априлов" лека кола била блъсната от автобус. Произшествието станало в най-натоварения трафик около 8 часа, като по данни от полицията виновник е шофьорът на леката кола. Тя изведнъж изскочила на пътя и шофьорът на рейса нямал никакво време за реакция.

Във Велико Търново пък няма нито едно регистрирано ПТП през последните години. Единственият случай е на внезапно възникнал пожар в градски автобус по време на движение близо до западната автогара. Пътниците обаче са успели да слязат навреме, а шофьорът с пожарогасителя и след това пристигналите пожарникари са успели да загасят огъня без проблем.

***

Шофьори луднаха по дрегери от интернет

Северина ИВАНОВА

Купуват апаратите за тест за алкохол срещу 7 лв.

Тестват се сами, преди да седнат зад волана

Шофьори масово луднаха по евтини дрегери в интернет. Явлението се наблюдава от няколко дни в Кюстендил, а куриерските фирми в града не насмогват на поръчките от страна на жителите на областния град.

Апаратите се предлагат срещу скромната цена от 6.99 лв. в интернет извършат същата работа като професионалните технически средства на катаджиите. Заради зачестилите проверки и десетките хора, останали без свидетелство за управление на МПС, кюстендилци се изхитриха и решиха да се снабдят с подобно средство.

„Сега ако пия две бири мога постоянно да се тествам и да разбера дали ще отчете над допустимите 0, 5 промила. Вземат се книжки постоянно, а и е опасно ако човек е пил и шофира. Заради това аз ще съм постоянно с дрегера. Ако видя, че покаже над допустимото оставям колата, където съм и продължавам пеша", категоричен е 34 годишен кюстендилец. Над 20 човека вече са получили пратките си, а заявките продължават да валят.

„За всеки е ясно, че не трябва да се пие и кара, но все пак това ще помогне на самия шофьор да прецени дали трябва да се качи зад волана. Преди време аз изпих само една бира с две цигари и им отчете 0,8 промила. Имах много проблеми и то без да съм злоупотребил с високоградусовите напитки", коментира друг кюстендилски шофьор, снабдил се с евтиния дрегер. Един от ентусиастите дори реши да експериментира. След изпиването на бира и половина, техническото средство отчете 0,4 промила алкохол. „Въпреки дрегера всеки един от нас е длъжен да се съобразява с това какво прави. Пияните шофьори са сред най-опасните на пътя и заради тях най-често стават катастрофи, дори с фатален край", каза още кюстендилецът Йордан Иванов. Експеримент 15 минути по-късно с 50 грама водка отчете на дрегера 1,9 промила алкохол.

Шофьорите се тестват сами с апаратчетата за алкохол.

***

Текст под снимка

Автобус, който мина на червено, засече трамвай и прати седем пътници в болницата през 2014 г. в София.

***

Текст под снимка

Инцидентите често са и по вина на останалите водачи.

Виж
Виж цяла страница

Виж Виж цяла страница
Виж Виж цяла страница